2022 késő őszén becsengetett hozzám az egyik kedvelt szolgáltatóm ügynöke, door-to-door* üzletkötőként bemutatkozva, és javasolta, hogy váltsak egy újabb, korszerűbb csomagjukra. Mondtam, hogy a brutális infláció következtében náluk is hamarosan áremelés várható, amit megvárnék mielőtt belefognék. Nemsokára meg is érkezett az értesítés az új árakról, ami után felhívtam, és felajánlottam az együttműködésem, ha kedvezőbb az ajánlata. El is jött, és nyélbe ütöttük az üzletet. A csomag három fő része:
Ügyintézés közben megkérdeztem a fiatalembertől, hogy a SmartBox is szolgáltatja-e a „kép a képben”-funkciót, ahogy az elődje, a Set Top Box beltéri egység tette, mert az számomra alapvető. Ez nem más, mint a műsorújságok bal alsó sarkában látható másik, éppen kijelölt tévécsatorna aktuális műsora kicsinyítve – anélkül, hogy odakapcsolnánk:
Nem tudott rá válaszolni, ezért telefonon megkérdezte egy kollégájától, akinek szintén fogalma sem volt. Szoftverfejlesztői gyakorlatom során azt a jól bevált szabályt tanultam, hogy fejlesztéskor a programok meglévő, hasznos rutinjait csupán javítjuk, ha kell – de a törlésétől tartózkodunk. Erre alapozva biztos voltam abban, hogy nem dobhatták ki azt a nélkülözhetetlen funkciót, amit a Set Top Box nyújtott.Kíváncsian bontottam ki a kiszállított csomagot, és mintegy negyed óra alatt sikerült a leírás szerint üzembe helyeznem. Az új tévészolgáltatás lakásban telepített fő eleme a SmartBox (magyarul okosdoboz) fantázianevű egység, mely egy szemrevaló dobozból és a hozzátartozó szoftverből áll – amiről ezen az oldalon bebizonyosodik, hogy az elnevezésével ellentétben egy cseppet sem okos. Természetesen az eszköz elengedhetetlen kelléke a távirányító.
Első dolgom volt a nagyjából másfél évtizede megszokottak szerint átrendezni a csatornákat. Elég praktikus a SmartBox csatornasorrendet testre szabó funkciója, habár kissé körülményes és hosszadalmas a közlekedés a felületen, ha a listában nagyobb távolságokat kell bejárni, mert a listaelemeket nem lehet szám megadásával átugrani.
Jó egy hete készítgettem már ezt a weboldalt, amikor kellemes meglepetés ért. A szolgáltatóm büszkén újságolta a tévém képernyőjén, hogy elkészült a SmartBox új felülete.
Nagyon reménykedtem, hogy a fejlesztőcsapat leküzdötte az általam tapasztalt durva hibákat, de ez csak minimális mértékben sikerült. Az addig csupán a vágyálmok világában létező műsorújságot végre-valahára elővarázsolták, de a többi gebasz mind megmaradt…
Barabás Laci, a szolgáltató rendkívül megnyerő asszisztense, rögtön az ismertető 12. másodpercében azt ígéri, hogy a SmartBox nemcsak átláthatóbb, de gyorsabb is, mint elődje (a Set Top Box) volt,
ám ez az ígéret bekapcsolás után egyáltalán nem teljesül. Ha egyszerre kapcsoljuk be a beltéri egységet és a tévét, egymással versengve igyekeznek életre kelni. Az alábbi videón látható, hogy a tévém ezúttal negyed perc alatt magához tért (amihez márkás televízióknak nem kell ennyi idő), a SmartBoxra viszont jóval tovább kellett várni:Ez a – különböző ideig tartó – totojázás minden alkalommal tapasztalható, de az is megtörténhet, hogy a SmartBox végtelen ciklusba keveredik:
Az ember azt hihetné, hogy ennél rosszabb már nem lehet, de tévedni emberi dolog. Íme, amikor lefagy a SmartBox szoftvere, és már a betöltést sem imitálja:
Mintha Isten meghallgatta volna a zokszavamat. Február eleje óta a SmartBox a bekapcsolása után többnyire már az alábbi várakoztatók valamelyikével köszönti a nézőt (bár ezután gyakran hosszabb-rövidebb ideig ismét eluralkodik a sötétség, amíg a rendszer magához nem tér). Netán a szolgáltatóm beletörődött volna az elfogadhatatlanba? Ezentúl együtt kell ezzel élni? Vagy csak ideiglenes megoldás? Bármennyire is tetszetősebb gyászos elődjénél, a puszta látvány nem feledtetheti, hogy csak várakozunk, tehát tüneti kezelésnek sem tekinthető:
Fejlesztés ide, fejlesztés oda, hamarosan előállt az az állapot, amikor szinte valamennyi hiba egybegyűlt:
Az is előfordul, hogy menet közben váratlanul megszakad a műsor, és egy hibaüzenet jelenik meg a tévé képernyőjén:
Szemben az üzenetben olvasható felszólítással – minthogy nincs mit újrapróbálni –, a folytatáshoz meg kell nyomni a távirányító OK gombját…A SmartBox szoftvere – a manapság legelterjedtebb, számítógépen futó operációs rendszerhez hasonlóan – képes elviselhetetlen mértékben lelassulni, amin csak újraindítás (ki- majd bekapcsolás) segíthet, de az is előfordult már, hogy áramtalanítanom kellett. Íme egy ilyen eset: másfél perc kellett egy csatornaváltáshoz.
Nem akartam hinni a szememnek, amikor egy csatornaváltás után első alkalommal szembesültem ezzel a véletlenszerűen megjelenő problémával. Jóllehet a sorszám elvileg a csatorna egyedi azonosítója, a SmartBox két számot társít a tévécsatornákhoz – ha a csatornák sorrendje eltér a gyáritól. Ez a hiba extra gáz!
Ha csatornaváltáshoz a távirányító számait nyomom le, a SmartBox azt a csatornát jeleníti meg, amelyiknek eredetileg a megadott szám volt a gyári sorszáma, ám ha a csatornaváltó gombot nyomom le, a SmartBox az átrendezés révén kapott számmal azonosított tévécsatornára vált.
A mini műsorújságban (ahogy Barabás Laci elmésen nevezte) a csatorna éppen megjelenő sorszáma attól függ, hogy a távirányító navigációs területén a függőleges vagy a vízszintes irányba mutató nyíl, illetve az OK gomb lenyomásával kértem-e az információt. A SmartBox a vízszintes irányba mutató nyilak és az OK gomb lenyomására az átrendezés utáni sorszámot, míg a függőleges irányba mutató nyilak lenyomására a gyári sorszámot mutatja. Belátom, egy kissé bonyolult a SmartBox által előállított helyzet, és a megértéséhez talán nem árt egy kis kiegészítő, képes illusztráció:
Vajon lehet-e ezt a fejetlenséget még fokozni? Bizony, lehet. Jöjjön hát a totális káosz. A SmartBox nem csak két sorszámot társít a tévécsatornához, de az aktuális műsorhoz két címet is tart nyilván,
Végül egy olyan eset, amikor a csatornaszámokkal ugyan nincs probléma, de a távirányító vízszintes irányba mutató nyilai és az OK gomb lenyomására – még fél órával a film kezdete után is – az előző műsor teljes információs blokkja jelenik meg:
Egy cseppet sem túlzás azt állítani, hogy a komplett jelenség botrányos.
Egy további meglepő problémával találkoztam, amikor vaktában egy másik csatornára kapcsoltam, és nem történt semmilyen változás:
A csatornák között a távirányító csatornaváltó gombjaival lapozhatunk. Ahogy az várható, a felfelé mutató gomb megnyomására növekszik, míg a lefelé mutató gomb megnyomására csökken a csatornák sorszáma.
Mind a normál, mind a mini műsorújságban a távirányító navigációs részén lévő, függőleges irányba mutató nyilakkal lehet a csatornákat léptetni. A navigáció haladási iránya ellenkezik a józan ész által diktált logikával: a csatornák sorszáma a lefelé mutató nyíl megnyomására növekszik, míg a felfelé mutató nyíl megnyomására csökken.
Őrület! Ellentétes a csatornaváltás és -léptetés iránya. Tehát, ha a mini műsorújságban tallózva a lefelé mutató nyíl nyomkodásával kinézek magamnak egy nagyobb sorszámú tévécsatornát, akkor (később) a felfelé mutató csatornaváltó gomb nyomkodásával tudok oda kapcsolni.
A mini műsorújságban a távirányító navigációs részén található, lefelé és felfelé mutató nyilak megnyomására láthatóvá válik az aktuális csatornán sugárzott műsor címe a hozzá tartozó információkkal és a függőleges csatornalistából néhány, a sorszámával szomszédos számokkal azonosított tévécsatornán futó műsor címe, valamint minden cím előtt a csatorna logója. A nyíl ismételt lenyomásával elvileg minden kiemelt műsor mellett látszik az azután következő műsor címének odaférő része, továbbá kezdésének és befejezésének időpontja. Elvileg. Mert valójában az se mindig:
És még egy lényeges kérdés: a néző a rendelkezésére álló adatok alapján csak halványan sejtheti, hogy meddig tart még az aktuális műsor. A műsoridő folyamatát jelző sáv sem eléggé informatív: egyfelől a hossza nem arányos a műsoridővel, hiszen azonos hosszúsággal ábrázolja például a 2 órás és a 20 perces film lejátszási idejét is, másfelől, mert csak közelítőleg jelzi a hátralévő időt.
Így bárki csak nagyjából képes megbecsülni, hogy a nézett program hány perc múlva ér véget, pedig azzal mindig mindenki szeret tisztában lenni. Ha valaki ki akarja számolni, valahonnan meg kell tudnia a pontos időt (mert ezen a felületen nem látható), majd ki kell vonnia abból az időpontból, ameddig a film tart. Ezt elvárni elég szánalmas, mivel ezt a műveletet egy szoftver algoritmusa rutinszerűen, egy pillanat alatt elvégezheti.
Aztán ugyancsak véletlenszerűen, időnként minden ok nélkül az alábbi, bosszantó figyelmeztetés szakítja meg a műsort:
Ilyenkor irány a Beállítások, vagy egy másik csatornára kapcsolással le lehet mondani a műsor további részéről…
Nem tartom kizártnak, hogy a felsorolt hibák egy hányadát a csomag részét képező, nem kielégítő sávszélesség okozza, de azt, hogy a SmartBox megfelelő működéséhez milyen minimális sávszélesség szükséges, legfeljebb annak fejlesztői tudnák megmondani. Ha a feltételezésem igaz, ezt a kérdést nem fontolták meg a szakemberek, illetve ebben ez ügyben nem történt egyeztetés, és a kereskedők csak emiatt állíthatták így össze ezt a csomagot (bár a fenti „fejlesztés” alapján erősen gyanítható, hogy például a Betöltés fejezetben látható minősíthetetlen esetek nem rendkívüliek; nemcsak nálam okoznak problémát).
Itt jegyzem meg, hogy a SmartBox nem szolgáltatja a „kép a képben”-funkciót, plusz a felsorolt rengeteg hiba jelentős visszalépés a szolgáltatóm életében, ezért ezt a csomagot elfogadhatatlannak tartom. Szóval, rendesen csőbe húztak.
Hogy mi a vágyam? Azt várom, hogy a szolgáltató vegye vissza a számomra tökéletesen felesleges, kéretlenül rám sózott SIM-kártyát, és szüntesse meg annak havidíját, vagy állítsa vissza a korábbi állapotot. Hogy mire föl? Hát, mindazért a minőségromlásért, amiről beszámoltam ezen az oldalon, de ha ezért nem, legalább azért, mert a szolgáltató dolgozói által elmulasztott munkát végeztem el, aminek segítségével a fejlesztők a SmartBox sok súlyos hibáját elháríthatják.
Tény, hogy szoftverfejlesztőként sose adtam ki a kezemből ilyen gyatra terméket. Munka közben folyamatosan ellenőriztem az általam írt szoftverek működését. A pályafutásom során rájöttem, hogy a tesztelés legalább annyi energiát, időt és figyelmet igényel, mint a programok írása. Ennek alapján
Vajon miért érzem úgy, mintha senkinek sem volna fontos az ügyfél érdeke, és ha a szolgáltatás szóba kerül, leginkább a kiszolgáltatottságra kell gondolnom? A SmartBox itt leírt, esetenként vállalhatatlan hibáival egyszer sem találkoztam a Set Top Box használata közben, ellenben el kell ismerni három pozitívumát:
Nyilvánvaló, hogy a szolgáltatóm, Magyarország vezető távközlési és telekommunikációs gazdasági szervezete, egy nemzetközi csoport tagjaként nem engedheti meg magának, hogy ilyen silány termékkel csapja be ügyfeleit. Ez a szolgáltatás egész egyszerűen szégyen… Ezért kapta a SmartBox – e weboldal címében – a gagyi jelzőt.
Mindezek alapján, kedves látogató, egyetlen megszívlelendő javaslatom lehet. Ha nem akarod, hogy hozzám hasonlóan átverjenek, a lehető legnagyobb ívben kerüld el ezt a szolgáltatást.